تعداد و نامهای درهای بهشت و دوزخ را ذکر کنید (از اذن ورود).
۱- در آیات متعددی از قرآن کریم آمده است که برای بهشت و جهنم درهائی وجود دارد از جمله در این دو آیه: «و سیق الذین کفروا الی جهنم زمرا حتی اذا جاءوها فتحت ابوابها؛ و کسانی که کافر شدند گروه گروه به سوی جهنم رانده می شوند وقتی به دوزخ رسیدند درهای آن گشوده می شود»(زمر، آیه ۷۱)؛ «و سیق الذین اتقوا ربهم الی الجنه زمرا حتی اذا جاءوها و فتحت ابوابها؛ و کسانی که تقوای الهی پیشه کردند گروه گروه به سوی بهشت برده می شوند و هنگامی که به آن می رسند درهای بهشت گشوده می شود».(همان، آیه ۷۳)
اما در خصوص تعداد این درها قرآن کریم در باره بهشت ساکت است ولی در مورد جهنم تنها در یک آیه آمده است که دارای هفت در است: «ان جهنم لموعدهم اجمعین، لها سبعه ابواب لکل باب منهم جزء مقسوم؛ و دوزخ میعادگاه همه آنهاست هفت در دارد و برای هر دری گروه معینی از آنها تقسیم شده اند».(حجر، آیه ۴۳ و ۴۴)
۲- مطلب دیگر آن که وجود درهای متعدد برای بهشت و جهنم به دلیل مراتب اعمال خوب و بد و درجات افراد دارای طبقات است که با میزان اعمال خوب یا بد افراد متفاوت است مثلا درباره منافقان آمده است که آنان در پائین ترین درکات دوزخ قرار دارند: «ان المنافقین فی الدرک اللسفل من النار»(نساء، آیه ۱۴۵؛ برای آگاهی بیشتر ر.ک: المیزان، ج۱۲، ص۱۷۰-تفسیر نمونه، ج۱۰، ص ۱۹۴ و ۱۹۵ و ج۱۱، ص۷۴) و نیز درباره مؤمنان قرآن می فرماید هر عمل نیکی که از آن سر می زند به یکی از درها و درجه های بهشت راه می یابند به عنوان نمونه به هشت عامل ورود به بهشت در سوره رعد اشاره فرموده است که عبارتند از رعایت عهد و پیمان، صله ارحام، خوف الهی، ترس از بد عاقبتی، صبر در راه خدا، بر پا داشتن نماز، انفاق کردن و بدی را با خوبی پاسخ گفتن.(رعد، آیات ۲۰-۲۳؛ برای آگاهی بیشتر ر.ک: تفسیر نمونه ج۱۰ ص۱۹۴ و ۱۹۵)
۳- مطابق برخی آیات و روایات هر یک از این درهای بهشت و جهنم به اسمی خوانده می شوند مثلا حضرت رسول -صلی الله علیه و آله- فرمود: یکی از درهای بهشت «ریان» (به معنی شاداب، سیراب) نام دارد که فقط روزه داران از آن وارد می شوند. در دیگر «معروف» نام دارد که اهل معروف و کارهای خیر از آن وارد می شوند. در دیگر «صبر» است و نیز در دیگر آن «شکر» است. در دیگر بهشتی «بلا» نام دارد و در دیگر آن «اعظم» است که مخصوص پارسایان و پرهیزکاران است.(میزان الحکمه ج۱ ص ۴۳۱ ح۲۵۹۵) و نیز در بیانی امام محمد باقر -علیه السلام- نامهای درهای جهنم را چنین بازگو می فرماید:
۱- در اعلی جهنم جهیم نام دارد.
۲- لظی (پوست بدنت و صورت را می برد).
۳- سقر (آتش داغ).
۴- حطمه (آتش افروخته).
۵- هاویه (آتش سوزان).
۶- سعیر (سوزان).
۷- جهنم(همان ص۴۷۱ ح۲۹۰۴؛ گفتنی است که تمام این اسامی به ترتیب در سوره های مائده آیه ۱۰ و معراج آیه ۱۵ و مدثر آیه ۴۲ و همزه آیه ۵ و قارعه آیه ۹ و حج آیه ۴ و مانند آن آمده است).
۴- همان طو ر که اشاره شد جهنم دارای هفت در بوده و مطابق روایات(خصال صدوق ج۲ ص۴۰۸ باب الثمانیه ح۶) بهشت دارای هشت در می باشد این تفاوت بیانگر آن است که راههای نیل به بهشت بیش از جهنم است زیرا رحمت خداوند بر غضبش پیشی دارد (یا من سبقت رحمته غضبه)(دعای جوشن کبیر)
۵- نکته آخر، اسامی درهای جهنم و بهشت منحصر به آنجه ذکر شد نیست بلکه اسمهای دیگری نیز گفته اند و حتی این که کدام در از بهشت و یا جهنم مخصوص چه افراد یا گروهی است یاد شده است.
- برای مطالعه بیشتر ر.ک: خصال صدوق ۲، باب السبعه، ص۳۶۱، و باب الثمانیه ص۴۰۸
جهنم, بهشت, آیه, درهای, دارد, دیگر, برای, این, شوند, گروه, باب, نام, دارای, دوزخ, نیز, آمده, حتی, بیشتر, آتش, قرآن, افراد, آیات, هفت, نمونه, تفسیر, هشت, یکی, های, فرماید, راه, مخصوص, خصال, اسامی, صدوق, ص۴۰۸, الثمانیه, همان, سوزان, مطابق, اشاره, روایات, علیه, وارد, سوره, «ان, زمرا, الی, اذا, جاءوها, فتحت, الذین, سیق, نامهای, ورود, کریم, وجود, ابوابها؛, کسانی, خوب, اعمال, میزان, مثلا, درباره, شده, تعداد, سوی, گشوده, شود», درها, آگاهی, است که, در دیگر, می شوند, بهشت و, نام دارد, آمده است, درهای بهشت, ر ک, و نیز, از آن, دیگر آن, بیشتر ر, و جهنم, هفت در, اعمال خوب, جهنم به, دارد که, در سوره, گشوده می, به بهشت, به سوی, ابوابها؛ و, فتحت ابوابها؛, و کسانی, کسانی که, گروه به, گروه گروه, می شود», آن وارد, برای آگاهی, می فرماید, و ۱۹۵, باب الثمانیه, خصال صدوق, دارای هفت, اذا جاءوها, شوند در, وارد می, درهای جهنم, دارد و, نیز در, آگاهی بیشتر, یکی از, «و سیق, و دوزخ, برای بهشت, ۱ در, قرآن کریم, حتی اذا, سیق الذین, زمرا حتی, نامهای درهای, را چنین, چنین بازگو, دارد ۲, ج۱۰ ص۱۹۴, السلام نامهای, جهنم را, بازگو می, علیه السلام, در اعلی, جهنم جهیم, فرماید ۱, جهیم نام, اعلی جهنم, مطابق برخی, بیانی امام, آیات و, در بیانی, ح۲۵۹۵ و, و روایات, امام محمد, محمد باقر, ۳ مطابق, ۱۹۵ ۳, ۲ لظی, برخی آیات, باقر علیه, ص۱۹۴ و, و صورت, سوزان ۶, ۶ سعیر, آتش سوزان, هاویه آتش, افروخته ۵, ۵ هاویه, سعیر سوزان, سوزان ۷, ص۴۷۱ ح۲۹۰۴؛, تفسیر نمونه, همان ص۴۷۱, جهنم همان, ۷ جهنم, آتش افروخته, حطمه آتش, نمونه ج۱۰, را می, صورت را, ۴۳۱ ح۲۵۹۵, پوست بدنت, بدنت و, می برد, برد ۳, داغ ۴, ۴ حطمه, آتش داغ, سقر آتش, ۳ سقر, لظی پوست, الحکمه ج۱, شوند مثلا, خوانده می, مثلا حضرت, روزه داران, فقط روزه, حضرت رسول, داران از, اسمی خوانده, «معروف» نام, که اهل, دیگر «معروف», این درهای, به اسمی, که فقط, رسول صلی, بهشت «ریان», «ریان» به, و آله, آله فرمود, از درهای, فرمود یکی, به معنی, علیه و, الله علیه, صلی الله, سیراب نام, شاداب، سیراب, معنی شاداب،, اهل معروف, معروف و, مخصوص پارسایان, پارسایان و, که مخصوص, «اعظم» است, و در, آن «اعظم», و پرهیزکاران, هر یک, روایات هر, ج۱ ص, میزان الحکمه, است میزان, پرهیزکاران است, «بلا» نام, بهشتی «بلا», «صبر» است, است و, دیگر «صبر», خیر از, و کارهای, کارهای خیر, ح۲۹۰۴؛ گفتنی, از این, دیگر بهشتی, یک از, است در, «شکر» است, آن «شکر», ص ۴۳۱, آیه ۱۵, اسامی درهای, جهنم و, و بهشت, آخر، اسامی, نکته آخر،, کبیر ۵, ۵ نکته, بهشت منحصر, منحصر به, نیست بلکه, بلکه اسمهای, اسمهای دیگری, شد نیست, ذکر شد, به آنجه, آنجه ذکر, جوشن کبیر, دعای جوشن, رحمت خداوند, خداوند بر, بر غضبش, زیرا رحمت, است زیرا, از جهنم, جهنم است, غضبش پیشی, پیشی دارد, رحمته غضبه, غضبه دعای, سبقت رحمته, من سبقت, دارد یا, یا من, دیگری نیز, نیز گفته, برای مطالعه, مطالعه بیشتر, ک خصال, است برای, شده است, است یاد, یاد شده, صدوق ۲،, ۲، باب, الثمانیه ص۴۰۸, ص۴۰۸ , و باب, ص۳۶۱، و, باب السبعه،, السبعه، ص۳۶۱،, گروهی است, یا گروهی, این که, که کدام, کدام در, حتی این, و حتی, گفته اند, اند و, در از, از بهشت, چه افراد, افراد یا, مخصوص چه, جهنم مخصوص, و یا, یا جهنم, بیش از, بهشت بیش, آیه ۵, ۵ و, و قارعه, همزه آیه, و همزه, آیه ۴۲, ۴۲ و, قارعه آیه, آیه ۹, ۴ و, و مانند, آیه ۴, حج آیه, ۹ و, و حج, مدثر آیه, و مدثر, به ترتیب, ترتیب در, سوره های, اسامی به, این اسامی, که تمام, تمام این, های مائده, مائده آیه, ک تفسیر, ۱۵ و, معراج آیه, و معراج, آیه ۱۰, ۱۰ و, مانند آن, آن آمده, هشت در, در می, می باشد, دارای هشت, بهشت دارای, الثمانیه ح۶, ح۶ بهشت, باشد این, این تفاوت, راههای نیل, نیل به, که راههای, آن است, تفاوت بیانگر, بیانگر آن, ص۴۰۸ باب, ج۲ ص۴۰۸, ر که, که اشاره, اشاره شد, طو ر, همان طو, است ۴, ۴ همان, شد جهنم, جهنم دارای, روایات خصال, صدوق ج۲, مطابق روایات, و مطابق, در بوده, بوده و, گفتنی است, عاقبتی، صبر, ولی در, در مورد, مورد جهنم, است ولی, ساکت است, باره بهشت, بهشت ساکت, جهنم تنها, تنها در, در است, است «ان, که دارای, آیه آمده, در یک, یک آیه, در باره, کریم در, بهشت گشوده, شود» همان،, همان، آیه, رسند درهای, می رسند, به آن, آن می, آیه ۷۳, ۷۳ اما, این درها, درها قرآن, تعداد این, خصوص تعداد, اما در, در خصوص, «ان جهنم, جهنم لموعدهم, معینی از, از آنها, آنها تقسیم, گروه معینی, دری گروه, برای هر, هر دری, تقسیم شده, شده اند», و ۴۴, ۴۴ ۲, ۴۳ و, آیه ۴۳, اند» حجر،, حجر، آیه, و برای, در دارد, ابواب لکل, لکل باب, سبعه ابواب, لها سبعه, لموعدهم اجمعین،, اجمعین، لها, باب منهم, منهم جزء, همه آنهاست, آنهاست هفت, میعادگاه همه, دوزخ میعادگاه, جزء مقسوم؛, مقسوم؛ و, که به, هنگامی که, در این, این دو, دو آیه, جمله در, از جمله, وجود دارد, دارد از, آیه «و, الذین کفروا, که کافر, کافر شدند, جاءوها فتحت, جهنم زمرا, کفروا الی, الی جهنم, درهائی وجود, جهنم درهائی, کنید از, از اذن, ذکر کنید, را ذکر, و نامهای, دوزخ را, اذن ورود, ورود ۱, کریم آمده, که برای, از قرآن, متعددی از, در آیات, آیات متعددی, شدند گروه, سوی جهنم, و فتحت, که تقوای, تقوای الهی, جاءوها و, الجنه زمرا, ربهم الی, الی الجنه, الهی پیشه, پیشه کردند, شوند و, و هنگامی, برده می, بهشت برده, کردند گروه, سوی بهشت, اتقوا ربهم, الذین اتقوا, به دوزخ, دوزخ رسیدند, وقتی به, شوند وقتی, جهنم رانده, رانده می, رسیدند درهای, درهای آن, ۷۱ ؛, ؛ «و, آیه ۷۱, زمر، آیه, آن گشوده, شود» زمر،, ۲ مطلب, مطلب دیگر, به هشت, هشت عامل, عامل ورود, نمونه به, عنوان نمونه, یابند به, به عنوان, ورود به, بهشت در, که عبارتند, عبارتند از, فرموده است, اشاره فرموده, سوره رعد, رعد اشاره, می یابند, راه می, سر می, می زند, آن سر, که از, عمل نیکی, نیکی که, زند به, به یکی, های بهشت, بهشت راه, درجه های, و درجه, از درها, درها و, از رعایت, رعایت عهد, کردن و, و بدی, بدی را, انفاق کردن, نماز، انفاق, پا داشتن, داشتن نماز،, را با, با خوبی, آیات ۲۰, ۲۰ ۲۳؛, رعد، آیات, گفتن رعد،, خوبی پاسخ, پاسخ گفتن, بر پا, خدا، بر, ارحام، خوف, خوف الهی،, صله ارحام،, پیمان، صله, عهد و, و پیمان،, الهی، ترس, ترس از, در راه, راه خدا،, صبر در, تعداد و, از بد, بد عاقبتی،, هر عمل, فرماید هر, یا بد, بد افراد, افراد متفاوت, خوب یا, میزان اعمال, که با, با میزان, متفاوت است, است مثلا, آنان در, در پائین, که آنان, منافقان آمده, مثلا درباره, درباره منافقان, طبقات است, دارای طبقات, متعدد برای, به دلیل, درهای متعدد, وجود درهای, آن که, که وجود, دلیل مراتب, مراتب اعمال, درجات افراد, افراد دارای, و درجات, بد و, خوب و, و بد, پائین ترین, ترین درکات, ج۱۰، ص, ص ۱۹۴, ۱۹۴ و, نمونه، ج۱۰،, تفسیر نمونه،, ج۱۲، ص۱۷۰, ص۱۷۰ تفسیر, ۱۹۵ و, و ج۱۱،, مؤمنان قرآن, قرآن می, درباره مؤمنان, نیز درباره, ج۱۱، ص۷۴, ص۷۴ و, المیزان، ج۱۲،, ک المیزان،, «ان المنافقین, المنافقین فی, دارند «ان, قرار دارند, درکات دوزخ, دوزخ قرار, فی الدرک, الدرک اللسفل, آیه ۱۴۵؛, ۱۴۵؛ برای, نساء، آیه, النار» نساء،, اللسفل من, من النار», ۲۳؛ برای, آمده است که, بیشتر ر ک, بهشت و جهنم, و کسانی که, گروه گروه به, گروه به سوی, ابوابها؛ و کسانی, دارای هفت در, «و سیق الذین, نام دارد که, زمرا حتی اذا, حتی اذا جاءوها, از آن وارد, برای آگاهی بیشتر, آگاهی بیشتر ر, و نیز در, در دیگر آن, شوند در دیگر, می شوند در, آن وارد می, گشوده می شود», وارد می شوند, برای بهشت و, فتحت ابوابها؛ و, درهای بهشت و, و جهنم به, ۵ هاویه آتش, افروخته ۵ هاویه, هاویه آتش سوزان, ج۱ ص ۴۳۱, است میزان الحکمه, میزان الحکمه ج۱, الحکمه ج۱ ص, حطمه آتش افروخته, ح۲۵۹۵ و نیز, نیز در بیانی, در بیانی امام, ۴۳۱ ح۲۵۹۵ و, ص ۴۳۱ ح۲۵۹۵, پرهیزکاران است میزان, ۴ حطمه آتش, آتش افروخته ۵, و پرهیزکاران است, دیگر آن «اعظم», سعیر سوزان ۷, آن «اعظم» است, و در دیگر, دارد و در, «بلا» نام دارد, نام دارد و, ۶ سعیر سوزان, «اعظم» است که, مخصوص پارسایان و, پارسایان و پرهیزکاران, که مخصوص پارسایان, است که مخصوص, سوزان ۶ سعیر, آتش سوزان ۶, داغ ۴ حطمه, بیانی امام محمد, ۱ در اعلی, در اعلی جهنم, اعلی جهنم جهیم, صورت را می, فرماید ۱ در, را می برد, می فرماید ۱, جهنم جهیم نام, جهیم نام دارد, پوست بدنت و, بدنت و صورت, لظی پوست بدنت, ۲ لظی پوست, نام دارد ۲, دارد ۲ لظی, بازگو می فرماید, چنین بازگو می, علیه السلام نامهای, السلام نامهای درهای, نامهای درهای جهنم, آتش داغ ۴, باقر علیه السلام, امام محمد باقر, محمد باقر علیه, درهای جهنم را, سقر آتش داغ, برد ۳ سقر, می برد ۳, را چنین بازگو, جهنم را چنین, ۳ سقر آتش, بهشتی «بلا» نام, و صورت را, دیگر «صبر» است, به اسمی خوانده, اسمی خوانده می, خوانده می شوند, جهنم به اسمی, این درهای بهشت, هر یک از, یک از این, از این درهای, می شوند مثلا, شوند مثلا حضرت, الله علیه و, علیه و آله, و آله فرمود, صلی الله علیه, رسول صلی الله, مثلا حضرت رسول, حضرت رسول صلی, روایات هر یک, و روایات هر, ر ک تفسیر, ک تفسیر نمونه, تفسیر نمونه ج۱۰, ۲۳؛ برای آگاهی, ۲۰ ۲۳؛ برای, رعد، آیات ۲۰, آیات ۲۰ ۲۳؛, نمونه ج۱۰ ص۱۹۴, ج۱۰ ص۱۹۴ و, مطابق برخی آیات, برخی آیات و, آیات و روایات, ۳ مطابق برخی, ۱۹۵ ۳ مطابق, ص۱۹۴ و ۱۹۵, و ۱۹۵ ۳, آله فرمود یکی, فرمود یکی از, کارهای خیر از, خیر از آن, در دیگر «صبر», و کارهای خیر, معروف و کارهای, که اهل معروف, اهل معروف و, سوزان ۷ جهنم, «صبر» است و, «شکر» است در, است در دیگر, در دیگر بهشتی, آن «شکر» است, دیگر آن «شکر», است و نیز, نیز در دیگر, دارد که اهل, «معروف» نام دارد, «ریان» به معنی, به معنی شاداب،, معنی شاداب، سیراب, بهشت «ریان» به, درهای بهشت «ریان», یکی از درهای, از درهای بهشت, شاداب، سیراب نام, سیراب نام دارد, داران از آن, در دیگر «معروف», دیگر «معروف» نام, روزه داران از, فقط روزه داران, دارد که فقط, که فقط روزه, دیگر بهشتی «بلا», که تمام این, نکته آخر، اسامی, آخر، اسامی درهای, اسامی درهای جهنم, ۵ نکته آخر،, کبیر ۵ نکته, غضبه دعای جوشن, دعای جوشن کبیر, جوشن کبیر ۵, درهای جهنم و, جهنم و بهشت, ذکر شد نیست, شد نیست بلکه, نیست بلکه اسمهای, آنجه ذکر شد, به آنجه ذکر, و بهشت منحصر, بهشت منحصر به, منحصر به آنجه, رحمته غضبه دعای, سبقت رحمته غضبه, از جهنم است, جهنم است زیرا, است زیرا رحمت, بیش از جهنم, بهشت بیش از, راههای نیل به, نیل به بهشت, به بهشت بیش, زیرا رحمت خداوند, رحمت خداوند بر, دارد یا من, یا من سبقت, من سبقت رحمته, پیشی دارد یا, غضبش پیشی دارد, خداوند بر غضبش, بر غضبش پیشی, بلکه اسمهای دیگری, اسمهای دیگری نیز, برای مطالعه بیشتر, مطالعه بیشتر ر, ر ک خصال, است برای مطالعه, شده است برای, گروهی است یاد, است یاد شده, یاد شده است, ک خصال صدوق, خصال صدوق ۲،, ص۳۶۱، و باب, و باب الثمانیه, باب الثمانیه ص۴۰۸, السبعه، ص۳۶۱، و, باب السبعه، ص۳۶۱،, صدوق ۲، باب, ۲، باب السبعه،, یا گروهی است, افراد یا گروهی, حتی این که, این که کدام, که کدام در, و حتی این, اند و حتی, دیگری نیز گفته, نیز گفته اند, گفته اند و, کدام در از, در از بهشت, جهنم مخصوص چه, مخصوص چه افراد, چه افراد یا, یا جهنم مخصوص, و یا جهنم, از بهشت و, بهشت و یا, که راههای نیل, است که راههای, آیه ۴۲ و, ۴۲ و همزه, و همزه آیه, مدثر آیه ۴۲, و مدثر آیه, معراج آیه ۱۵, آیه ۱۵ و, ۱۵ و مدثر, همزه آیه ۵, آیه ۵ و, ۹ و حج, و حج آیه, حج آیه ۴, آیه ۹ و, قارعه آیه ۹, ۵ و قارعه, و قارعه آیه, و معراج آیه, ۱۰ و معراج, است که تمام, گفتن رعد، آیات, تمام این اسامی, گفتنی است که, ح۲۹۰۴؛ گفتنی است, جهنم همان ص۴۷۱, همان ص۴۷۱ ح۲۹۰۴؛, ص۴۷۱ ح۲۹۰۴؛ گفتنی, این اسامی به, اسامی به ترتیب, های مائده آیه, مائده آیه ۱۰, آیه ۱۰ و, سوره های مائده, در سوره های, به ترتیب در, ترتیب در سوره, آیه ۴ و, ۴ و مانند, الثمانیه ح۶ بهشت, ح۶ بهشت دارای, بهشت دارای هشت, باب الثمانیه ح۶, ص۴۰۸ باب الثمانیه, خصال صدوق ج۲, صدوق ج۲ ص۴۰۸, ج۲ ص۴۰۸ باب, دارای هشت در, هشت در می, تفاوت بیانگر آن, بیانگر آن است, آن است که, این تفاوت بیانگر, باشد این تفاوت, در می باشد, می باشد این, روایات خصال صدوق, مطابق روایات خصال, ۴ همان طو, همان طو ر, طو ر که, است ۴ همان, آمده است ۴, و مانند آن, مانند آن آمده, آن آمده است, ر که اشاره, که اشاره شد, در بوده و, بوده و مطابق, و مطابق روایات, هفت در بوده, جهنم دارای هفت, اشاره شد جهنم, شد جهنم دارای, ۷ جهنم همان, داشتن نماز، انفاق, این درها قرآن, درها قرآن کریم, قرآن کریم در, تعداد این درها, خصوص تعداد این, ۷۳ اما در, اما در خصوص, در خصوص تعداد, کریم در باره, در باره بهشت, ولی در مورد, در مورد جهنم, مورد جهنم تنها, است ولی در, ساکت است ولی, باره بهشت ساکت, بهشت ساکت است, آیه ۷۳ اما, همان، آیه ۷۳, شوند و هنگامی, و هنگامی که, هنگامی که به, می شوند و, برده می شوند, به سوی بهشت, سوی بهشت برده, بهشت برده می, که به آن, به آن می, بهشت گشوده می, می شود» همان،, شود» همان، آیه, درهای بهشت گشوده, رسند درهای بهشت, آن می رسند, می رسند درهای, جهنم تنها در, تنها در یک, آنهاست هفت در, هفت در دارد, در دارد و, همه آنهاست هفت, میعادگاه همه آنهاست, مقسوم؛ و دوزخ, و دوزخ میعادگاه, دوزخ میعادگاه همه, دارد و برای, و برای هر, معینی از آنها, از آنها تقسیم, آنها تقسیم شده, گروه معینی از, دری گروه معینی, برای هر دری, هر دری گروه, جزء مقسوم؛ و, منهم جزء مقسوم؛, هفت در است, در است «ان, است «ان جهنم, که دارای هفت, است که دارای, در یک آیه, یک آیه آمده, آیه آمده است, «ان جهنم لموعدهم, جهنم لموعدهم اجمعین،, ابواب لکل باب, لکل باب منهم, باب منهم جزء, سبعه ابواب لکل, لها سبعه ابواب, لموعدهم اجمعین، لها, اجمعین، لها سبعه, کردند گروه گروه, پیشه کردند گروه, دارد از جمله, از جمله در, جمله در این, وجود دارد از, درهائی وجود دارد, که برای بهشت, و جهنم درهائی, جهنم درهائی وجود, در این دو, این دو آیه, کفروا الی جهنم, الی جهنم زمرا, جهنم زمرا حتی, الذین کفروا الی, سیق الذین کفروا, دو آیه «و, آیه «و سیق, است که برای, کریم آمده است, را ذکر کنید, ذکر کنید از, کنید از اذن, دوزخ را ذکر, و دوزخ را, و نامهای درهای, نامهای درهای بهشت, بهشت و دوزخ, از اذن ورود, اذن ورود ۱, متعددی از قرآن, از قرآن کریم, قرآن کریم آمده, آیات متعددی از, در آیات متعددی, ورود ۱ در, ۱ در آیات, اذا جاءوها فتحت, جاءوها فتحت ابوابها؛, الذین اتقوا ربهم, اتقوا ربهم الی, ربهم الی الجنه, سیق الذین اتقوا, ؛ «و سیق, زمر، آیه ۷۱, آیه ۷۱ ؛, ۷۱ ؛ «و, الی الجنه زمرا, الجنه زمرا حتی, که تقوای الهی, تقوای الهی پیشه, الهی پیشه کردند, کسانی که تقوای, و فتحت ابوابها؛, اذا جاءوها و, جاءوها و فتحت, شود» زمر، آیه, می شود» زمر،, به سوی جهنم, سوی جهنم رانده, جهنم رانده می, شدند گروه گروه, کافر شدند گروه, کسانی که کافر, که کافر شدند, رانده می شوند, می شوند وقتی, رسیدند درهای آن, درهای آن گشوده, آن گشوده می, دوزخ رسیدند درهای, به دوزخ رسیدند, شوند وقتی به, وقتی به دوزخ, تقسیم شده اند», شده اند» حجر،, بهشت راه می, راه می یابند, می یابند به, های بهشت راه, درجه های بهشت, از درها و, درها و درجه, و درجه های, یابند به عنوان, به عنوان نمونه, عامل ورود به, ورود به بهشت, به بهشت در, هشت عامل ورود, به هشت عامل, عنوان نمونه به, نمونه به هشت, یکی از درها, به یکی از, قرآن می فرماید, می فرماید هر, فرماید هر عمل, مؤمنان قرآن می, درباره مؤمنان قرآن, ص۷۴ و نیز, و نیز درباره, نیز درباره مؤمنان, هر عمل نیکی, عمل نیکی که, سر می زند, می زند به, زند به یکی, آن سر می, از آن سر, نیکی که از, که از آن, بهشت در سوره, در سوره رعد, خدا، بر پا, بر پا داشتن, پا داشتن نماز،, راه خدا، بر, در راه خدا،, بد عاقبتی، صبر, عاقبتی، صبر در, صبر در راه, تعداد و نامهای, نماز، انفاق کردن, را با خوبی, با خوبی پاسخ, خوبی پاسخ گفتن, بدی را با, و بدی را, انفاق کردن و, کردن و بدی, از بد عاقبتی،, ترس از بد, است که عبارتند, که عبارتند از, عبارتند از رعایت, فرموده است که, اشاره فرموده است, سوره رعد اشاره, رعد اشاره فرموده, از رعایت عهد, رعایت عهد و, ارحام، خوف الهی،, خوف الهی، ترس, الهی، ترس از, صله ارحام، خوف, پیمان، صله ارحام،, عهد و پیمان،, و پیمان، صله, ج۱۱، ص۷۴ و, و ج۱۱، ص۷۴, افراد دارای طبقات, دارای طبقات است, طبقات است که, درجات افراد دارای, و درجات افراد, خوب و بد, و بد و, بد و درجات, است که با, که با میزان, یا بد افراد, بد افراد متفاوت, افراد متفاوت است, خوب یا بد, اعمال خوب یا, با میزان اعمال, میزان اعمال خوب, اعمال خوب و, مراتب اعمال خوب, ۴۴ ۲ مطلب, ۲ مطلب دیگر, مطلب دیگر آن, و ۴۴ ۲, ۴۳ و ۴۴, اند» حجر، آیه, حجر، آیه ۴۳, آیه ۴۳ و, دیگر آن که, آن که وجود, جهنم به دلیل, به دلیل مراتب, دلیل مراتب اعمال, متعدد برای بهشت, درهای متعدد برای, که وجود درهای, وجود درهای متعدد, متفاوت است مثلا, است مثلا درباره, ر ک المیزان،, ک المیزان، ج۱۲،, المیزان، ج۱۲، ص۱۷۰, ۱۴۵؛ برای آگاهی, آیه ۱۴۵؛ برای, من النار» نساء،, النار» نساء، آیه, نساء، آیه ۱۴۵؛, ج۱۲، ص۱۷۰ تفسیر, ص۱۷۰ تفسیر نمونه،, ۱۹۴ و ۱۹۵, و ۱۹۵ و, ۱۹۵ و ج۱۱،, ص ۱۹۴ و, ج۱۰، ص ۱۹۴, تفسیر نمونه، ج۱۰،, نمونه، ج۱۰، ص, اللسفل من النار», الدرک اللسفل من, که آنان در, آنان در پائین, در پائین ترین, است که آنان, منافقان آمده است, مثلا درباره منافقان, درباره منافقان آمده, پائین ترین درکات, ترین درکات دوزخ, «ان المنافقین فی, المنافقین فی الدرک, فی الدرک اللسفل, دارند «ان المنافقین, قرار دارند «ان, درکات دوزخ قرار, دوزخ قرار دارند, پاسخ گفتن رعد،